Vesivehmaan Caudron Krakovassa

15.10.2017

Vesivehmaalla säilytettävänä oleva kone on pitkän lainasopimuksen turvin näytteillä Puolan ilmailumuseossa Krakovassa. Runko ja siipi ovat erikseen näytteillä keltaisten lavettien päällä.

CA-556_A_Raimo_Makela_720x405.jpg

CA-556_B_Raimo_Makela_720x405.jpg

Mitä puolalaiset kirjoittavat konetyypin historiasta?

"Caudron-Renault CR 714C1 "Cyclone" - hävittäjälentokone - Ranska 1939

Caudron CR.714 on yhtiön aikaisempiin kilpakoneisiin CR.710 ja CR.713 perustuva jatkokehitelmä, joka suunniteltiin Marcel Riffardin johdolla vastaamaan Ranskan ilmavoimien vaatimuksia yksinkertaisesta ja kevyestä puurakenteisesta hävittäjäkoneesta, joka voitaisiin ottaa nopeasti tuotantoon ja rakentaa suurina määrinä haittaamatta rakenteilla jo olevien konetyyppien tuotantoa. Vaikka kone oli varustettu matalatehoisella moottorilla, sillä saavutettiin huomattava huippunopeus virtaviivaisen muotoilun ansiosta.

CR.714:n prototyyppi teki ensilentonsa syyskuussa 1938 ja koelentojen jälkeen konetyypin tuotanto käynnistettiin Renaultin tehtaalla Guyancourtissa vuonna 1939. Saksalaisten hyökätessä Ranskaan 62 konetta oli valmistunut. Koneessa alusta alkaen olleiden teknisten ongelmien vuoksi tuotanto pysäytettiin.

Neuvostoliiton hyökättyä Suomeen Ranskan hallituksen tarkoituksena oli lähettää osin puolalaisista koostuva siirtoarmeija Suomen avuksi. Tarkoitus oli lähettää puolalainen CR.714-koneilla varustettu laivue Suomeen. Siten ranskalaiset olisivat päässeet eroon sekä eitoivotuista lentokoneistaan että hankalista liittolaisistaan. Ensimmäiset CR.714:tä lähetettiin Lyon-Bron lentotukikohtaan, jossa puolalaiset vapaaehtoiset olivat ja konetyypin lentokoulutus alkoi maaliskuussa 1940. Puolan lentokoulutuskeskuksen hävittäjäkoululaivue sai käyttöönsä ainakin 11 CR.714-konetta. Kuusi konetta ehdittiin lähettää Suomeen, jonne ne saapuivat vihollisuuksien päätyttyä. Niitä käytettiin vain harjoituskoneina ja ne poistettiin käytöstä syyskuussa 1941 vikojen ja onnettomuuksien takia.

Saksalaisten hyökättyä Ranskaan CR.714-koneilla lensi taisteluissa vain puolalaislentäjät sekä muutama yksittäinen ranskalaispilotti. Niillä varustettiin laivue GC 1/145, joka muodostettiin alun perin Suomeen lähetettäväksi aiotun laivueen pohjalta. Laivue siirtyi Lyonista Pariisin alueelle. Koneita kiusasivat moottori-, laskuteline- ja potkurien säätöongelmat. Parempien koneiden puutteessa puolalaiset jatkoivat niillä lentämistä ja 8.-11.6.1940 käydyissä taisteluissa GC 1/145:n puolalaislentäjien onnistui ampua alas kahdeksan saksalaiskonetta 14 oman konemenetyksen kustannuksella. Neljä koneista tuhoutui taistelussa ja kymmenen onnettomuuksissa.

Näytteillä oleva kone sarjanumeroltaan 8538 ja pyrstönumeroltaan CA-556 on toinen kahdesta säilyneestä koneyksilöstä. Kone on yksi kuudesta Suomeen toimitetusta. Toukokuusta 1941 alkaen konetta käytettiin havaintovälineenä lentomekaanikkokoulussa. Kone on luovutettu museolle pitkällä lainasopimuksella."

Paikalla kävi Raimo Mäkelä, jolle kiitos kuvista ja tekstistä. Käännösvirheet allekirjoittaneen.

Reino Myllymäki

15.10.2017Vesivehmaan Caudron Krakovassa
24.09.2017Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa kävi 1 975 vierasta 19 maasta
05.08.2017Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa kävi heinäkuussa 600 vierasta
04.08.2017Maailman ainoa Ripon on matkan arvoinen
20.07.2017Päijät-Hämeen Ilmailumuseo auki perjantaina 21.7. klo 12-17
15.07.2017Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa kävi kesän 1000. vieras!
03.07.2017Lahden Ilmasillalle uudet verkkosivut
21.06.2017Haukka ja Ripon saivat portaat | Haukka and Ripon got stairs
14.06.2017Päijät-Hämeen Ilmailumuseo sai Drakenin moottorin | Päijänne-Tavastia Aviation Museum received engine of Draken